Pedagog szkolny


 Zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:

  • Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny.
  • Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem.
  • Masz problemy rodzinne.
  • Nie potrafisz się porozumieć z kolegami/ koleżankami.
  • Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
  • Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz w jaki sposób.
  • Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.
  • Możesz przyjść z każdą sprawą, z którą nie potrafisz sobie poradzić.

Objawy uzależnienia od komputera i Internetu:

  • Próby kontroli i/lub ograniczania czasu spędzonego przed komputerem/w Internecie
  • kłamstwa na temat czasu spędzonego przed komputerem/w internecie
  • problemy w innych dziedzinach życia (w rodzinie, pracy, szkole, życiu towarzyskim) związane z używaniem komputera/internetu
  • angażowanie się przy użyciu komputera/internetu w aktywności, których nie pochwalałaby rodzina lub bliscy
  • potrzeba wydłużania czasu spędzonego przed komputerem/ w internecie by osiągnąć pożądany poziom satysfakcji lub podniecenia
  • używanie komputera/internetu by uciec od uczuć
  • doświadczanie stanów euforycznych oraz poczucia winy w wyniku ilości czasu spędzonego przed komputerem/w internecie
  • doświadczanie niepokoju, bezsenności, rozdrażnienia, zmian nastroju, lub depresji gdy niemożliwe jest użycie komputera/internetu zgodnie z wcześniejszym planem lub gdy używanie komputera/internetu zostanie przerwane
  • bycie zaabsorbowanym kupowaniem nowych programów, akcesoriów, dodatków komputerowych
  • finansowe problemy spowodowane korzystaniem z komputera/internetu (kupowanie sprzętu, oprogramowania, i opłat za internet)

Zasadniczą istotą uzależnienia od komputera nie jest komputer tylko utrata kontroli w sięganiu po określone formy korzystania z niego. Nie wszyscy korzystający z komputera, nawet bardzo intensywnie, wpadają w psychologiczną zależność. Nie spotyka to np. osób wykorzystujących komputer jako narzędzie pracy.

Człowiek uzależnia się nie od maszyny, tylko od swoich psychicznych, emocjonalnych stanów jakie powstają w nim na skutek własnej działalności realizowanej dzięki komputerowi i przez komputer. I tak np. miłośnik gier komputerowych może uzależnić się od stanu skoncentrowanego silnego pobudzenia grą, emocjonalnego "haju" i poczucia satysfakcji z wygranej.

Zależność od komputera może być niebezpieczna ponieważ może prowadzić do izolacji społecznej, skrajnego zaniedbania ważnych życiowych spraw, konfliktów rodzinnych i partnerskich, a przede wszystkim może doprowadzić samego uzależnionego do nasilonych w różnych stopniu negatywnych stanów i zaburzeń psychicznych.

Należy także podkreślić, że zaprzeczanie iż problem istnieje pomimo ewidentnych tego oznak, oraz budowanie różnego rodzaju uzasadnień mających na celu udowodnienie tego sobie i otoczeniu, jest typowym zachowaniem osoby uzależnionej.

Odpowiedz sobie na następujące pytania „tak”, lub „nie”.

  1. Czy siadając przy komputerze czujesz podniecenie ?
  2. Czy nie mając jakiś czas dostępu do komputera, czujesz przygnębienie, bądź nie wiesz co ze sobą zrobić ?
  3. Czy poświęcasz więcej niż dwie godziny dziennie na surfowanie w sieci / gry ?
  4. Czy rodzina, czy bliska osoba mówi Ci, że za dużo czasu spędzasz przy komputerze ?
  5. Czy ukrywasz czasami, ile czasu spędziłeś przy komputerze ?
  6. Czy próbowałeś kiedyś skrócić czas surfowania / grania ale było to bezskuteczne ?
  7. Czy chciałbyś spędzać coraz więcej czasu w sieci / grając ?
  8. Czy często bolą Cię plecy, bądź nadgarstki ?
  9. Czy często pieką Cię oczy ?
  10. Czy z powodu komputera zdarzyło Ci się kiedykolwiek zaniedbać higienę osobistą ?
  11. Czy śpisz w nietypowych porach od czasu. gdy zacząłeś korzystać z komputera ?

CO ROBIĆ w rozmowie z dzieckiem:

  • uważnie wsłuchujmy się w wypowiedzi dziecka ( wyłączmy telewizor, odłóżmy gazetę )
  • nie wyśmiewajmy i nie ironizujmy ( obniża to poczucie wartości dziecka )
  • nie użalajmy się nad dzieckiem ( bardziej go to "dołuje")
  • przeprowadzajmy rozmowy bez uczucia gniewu i złości ( blokują one przyswajanie i samo-refleksję )
  • unikajmy frazesów i prawienia kazań ?
  • unikajmy skrajnie negatywnych określeń ( np. głupi, leniwa, idiota )
  • raczej chwalmy i nagradzajmy, nawet za drobiazgi ( dodaje to wiary i wzmacnia poczucie bezpieczeństwa )
  • rozładowujmy napięcia poczuciem humoru
  • nie przypominajmy zdarzeń z przeszłości.

  1. Zachęcajmy do budowania poczucia własnej wartości dziecka i rozwijajmy jego samokrytycyzm ( zwiększa to optymizm, pomaga przezwyciężać niepowodzenia )
  2. Nie izolujmy od rówieśników, nie trzymajmy w domu w obawie, że spotka je coś złego ( bez doświadczeń zło uderzy o wiele mocniej )
  3. Kontrolujmy poczynania dziecka w sposób taktowny i dyskretny ( bez śledzenia, z uszanowaniem sfery intymności )
  4. Pokazujmy konsekwencje złego postępowania ( wyeliminuje to powtórkę błędu )
  5. Wykazujmy zrozumienie dla uczuć i zmiennych gwałtownych emocji dziecka
  6. W stosowaniu kar bądźmy konsekwentni,, uświadamiajmy dziecku, iż wynikają one z troski o jego los
  7. Nie dyskredytujmy z powodu niepowodzeń, pokazujmy, jak można je naprawić
  8. Wypełniajmy wolny czas dziecka przez np. sport, wycieczki.
  • Postawy młodzieży w okresie dojrzewania
  • Oczekiwania rodziców w stosunku do dzieci w tym okresie
  • Negacja autorytetów (domu, szkoły, kościoła), bunt
  • Budowanie świata na osobowościach, uległość, posłuszeństwo, podporządkowanie się
  • Akcentowanie własnego zdania, brak kompromisów, budowanie tożsamości na agresywności
  • Szukanie optymalnych rozwiązań, tolerancyjnoć, wyrozumiałość
  • Ciekawość poznawcza granicząca z brawurą
  • Odpowiedzialność, rozumienie potrzeby uczenia się, ukierunkowanie zainteresowań, przewidywalność skutków poczynań
  • Ucieczka w system kłamstw i fantazjowania
  • Prawdomówność, rzeczowość informacji
  • Domaganie się przywilejów, poszerzenie skali żądań
  • Odpowiedzialność, ograniczenie pomocy od rodziców na rzecz zwiększenia obowiązków dziecka
  • Rozluźnienie rodzinnych więzi uczuciowych, oddalanie się od domu
  • Dojrzałość uczuć rodzinnych, wyważone, opiekuńcze relacje z rodzeństwem
  • Skrajność postaw ( np. nieśmiałość lub tupet ), widzenie świata biało czarnego
  • Odejście od krańcowości zachowań, widzenie półcienia. Refleksyjność, dojrzałość sądów, autokrytycyzm
  • Mały stopień samokrytycyzmu
  • Refleksyjność, dojrzałość sądów, autokrytycyzm

Coraz więcej czynników wpływa negatywnie na kształtowanie dzieci. Wiele z nich jest poza naszymi możliwościami reagowania, niektóre jednak zależą od nas rodziców.
Co prawda większość z nas może powiedzieć słowami Bettelheima :

wprawdzie nie jesteśmy rodzicami doskonałymi, ale wystarczająco dobrymi, jeżeli kochamy nasze dzieci i staramy się, najlepiej jak potrafimy, dobrze je wychować

to warto czasem zastanowić się nad naszymi postawami wobec dzieci.

  • Nieumiejętność okazywania miłości, uczuć
  • Nadmierne oczekiwania w stosunku do możliwości dziecka, wygórowane ambicje wobec niego, brak akceptacji
  • Lekceważenie problemów dzieci, minimalizowanie czasu im poświęcanego. Unikanie trudnych rozmów
  • Brak konsekwencji w działaniu
  • Nadmierne zaufanie do dzieci - za duża swoboda
  • Nadopiekuńczość
  • Nadmierna rygorystyczność, stosowanie kar i przemocy fizycznej, minimalizowanie nagród i pochwał
  • Reagowanie na problemy dzieci pod wpływem silnych emocji
  • Brak poszanowania intymności ( wścibstwo )
  • Szukanie ciepła i miłości wśród rówieśników, w sektach, przedwczesna inicjacja seksualna
  • Niska samoocena, niechęć do najbliższych, brak akceptacji siebie, szukanie jej wśród rówieśników za pomocą ryzykownych zachowań (agresja, sięganie po alkohol lub narkotyki), stany depresyjne, próby samobójcze
  • Zamykanie się w sobie, szukanie rozwiązań problemów wśród kolegów, ucieczka w świat mediów
  • Lekceważenie rodziców, nie realizowanie poleceń, działania pozoranckie, utrata autorytetu
  • Próby niebezpiecznego eksperymentowania, stworzenie nierealnej rzeczywistości, wybieranie płytkich medialnych wzorców i utożsamianie się z nimi
  • Brak samodzielności, zagubienie, bezradność, lęk przed podejmowaniem decyzji, nieumiejętność radzenia sobie ze stresem
    Osłabnięcie więzi rodzinnych, ucieczki z domu, zdobywanie autorytetu wśród rówieśników agresją, odreagowywanie się w przemocy
  • Ucieczka w milczenie, izolowanie się, agresywne replikowanie, kłótliwość
  • Skrytość, brak zaufania, utrata autorytetu

Praca z dzieckiem z dysleksją wymaga ćwiczenia umiejetności czytania i ortograficznego pisania. Równie ważna jest dbałość o poziom graficzny pisma, czyli jego czytelność i estetykę.Oba rodzaje ćwiczeń wymagają przestrzegania pewnych zasad .Rodzic podejmując się kierowania praca dziecka powinien mieć ich świadomość, by jego zaangażowanie nie przyniosło skutków odwrotnych do pożądanych.

ĆWICZENIA W CZYTANIU- ZASADY:

  • Wybierz interesujący tekst
  • Pamietaj, że do ćwiczeń najlepsza jest książka, która ma większy druk i kolorowe ilustracje
  • Wiedz, że Twój dobry humor i dziecka  przyśpieszy postepy w czytaniu
  • Sam zacznij czytac dziecku
  • Niech dziecko palcem wskazuje słowa, które przeczytasz na głos
  • Czytając dziecku, podkreślaj tonem ich znaczenie
  • Dostosuj szybkość czytania do możliwości śledzenia tekstu przez dziecko
  • Nie ponaglaj dziecka podczas czytania
  • Czytaj z dzieckiem na zmianę.Długość fragmentów czytanych przez dziecko powinna stopniowo rosnąć
  • Korzystaj z pomocy technicznych. Dziecko może nagrać siebie, jak czyta, a następnie odsłuchać nagranie
  • Sprawdzaj co jakiś czas, czy dziecko rozumie czytany tekst. Jeśli nie, zawsze możecie wrócić do danego fragmentu
  • Sięgnij do książek „mówionych”. Podczas słuchania dziecko powinno równocześnie śledzić wzrokiem tekst książki.


ĆWICZENIA W PISANIU-ZASADY:

  • Zezwalaj na pisanie ołówkiem. Ułatwi to poprawianie błędów
  • Unikaj podkreślania dostrzeżonych błędów. Zaznaczaj tylko ich liczbę na marginesie linii, w której się pojawiły
  • Poleć dziecku, aby samo znalazło błędy, korzystając ze slownika ortograficznego
  • Odszukane błędnie zapisane wyrazy dziecko powinno napisać poprawnie 5-6 razy i użyć je w zdaniach
  • Pomóż dziecku utrwalać zasady pisowni, wyjaśniając wszystkie wątpliwości ortograficzne przy użyciu słownika ortograficznego
  • W wypracowaniu nawyku autokorekty pomaga Dyktando w dziesięciu punktach („ Uczeń z dysleksją w szkole” M. Bogdanowicz, A. Adryjanek)
  • W młodszych klasach nie stosuj dyktand, czyli pisania ze słuchu. Zastąp je pisaniem z pamięci (uczeń zapoznaje się z tekstem, zapamiętuje zdanie, a następnie zakrywa je i pisze z pamięci)
  • Najlepiej, gdy dziecko zapisuje wypowiedz pisemną w brudnopisie. Po omówieniu z rodzicem przepisuje pracę do zeszytu, a rodzic jeszcze raz sprawdza jej poprawność
  • Jeśli Twoje dziecko jest leworęczne, zadbaj by miało swobodę ruchów i odpowiednio ułożony zeszyt.