Zapraszamy uczniów klas V i VI do udziału w osiemnastej edycji konkursu Krakowska Matematyka 2023/2024.

Zapraszamy uczniów klas V i VI do udziału w osiemnastej edycji konkursu Krakowska Matematyka 2023/2024.

Celem konkursu jest popularyzacja matematyki, rozwijanie zainteresowań oraz możliwość  wykazania się umiejętnościami matematycznymi uczniów.


Tegoroczny temat konkursu: „Artyści w Krakowie”.

Termin konkursu:

Etap szkolny – 16.11.2023 r. (45 minut) – w macierzystej szkole.

Forma konkursu – pisemna.

Zadania konkursowe są dostosowane do poziomu wiekowego.

Po weryfikacji prac do etapu wojewódzkiego zakwalifikują się uczniowie z najlepszymi wynikami.

Zainteresowani zgłaszają chęć udziału swoim nauczycielom matematyki  w terminie do 13.10.2023 r.

 Krakowska matematyka 01

 

                                                                                                                  Zapraszamy 😉

Zakres wiedzy i umiejętności na etap szkolny:

klasa 5

Uczeń zna materiał z matematyki zrealizowany w klasach I - IV oraz 1) rozwiązuje zadania dotyczące osi liczbowej w zbiorze liczb naturalnych, 2) sprawnie wykonuje obliczenia w zbiorze liczb naturalnych z uwzględnieniem kolejności działań 3) oblicza kwadraty i sześciany liczb naturalnych, 4) wykonuje działania pisemne dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie przez liczby jednocyfrowe 5) wykonuje dzielenie z resztą, 6) opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego z uwzględnieniem ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach i ułamków dziesiętnych (dodawanie i odejmowanie), 7) dostrzega prawidłowości, opisuje je i sprawdza na przykładach, 8) odczytuje dane z tekstu źródłowego, tabeli, diagramu, wykresu, planu, mapy, 9) rozwiązuje zadania dotyczące skali i planu, 10) analizuje wyniki i ocenia ich sensowność, 11) wykonuje obliczenia dotyczące długości, wagi, czasu i pieniędzy, 12) rozwiązuje zadania logiczne, 13) oblicza obwody figur płaskich szczególnie trójkątów, kwadratów i prostokątów, 14) oblicza pole kwadratu i prostokąta, zna jednostki pola, 15) rozwiązuje zadania dotyczące koła i okręgu, 16) rozpoznaje proste prostopadłe i proste równoległe, 17) rozpoznaje figury osiowo symetryczne i znajduje ich osie symetrii 18) zna rodzaje kątów i mierzy je, 19) odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim do 3000, 20) zna i stosuje cechy podzielności przez 2, 3, 5, 9, 10, 100, 1000,

klasa 6

Uczeń zna materiał z matematyki zrealizowany w klasach I - V z uwzględnieniem punktów od 1 do 28 oraz: 29) oblicza pola wielokątów, 30) oblicza objętość prostopadłościanu (na podstawie siatki), 31) wykonuje działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych (również łączne).

Proponowana literatura:

  • Kalisz, J. Kulbicki, H. Rudzki „Matematyka na szóstkę. Zbiór zadań dla klasy 4” oraz dla klas 5 i 6. (od 2004 r.) wyd. Nowik, Opole (od 2004 r.).
  • A Żurek, P. Jędrzejewicz „Zbiór zadań dla kółek matematycznych w szkole podstawowej”, GWO, Gdańsk 2004
  • Strynkiewicz „Bliskie spotkania z matematyką. Zbiór zadań dla kółek matematycznych w szkole podstawowej” Wydawnictwo Nowik, Opole 2008
  • Zaremba „Matematyka przy okazji”, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław 1999
  • Romanowicz B. Dyda „Zadania dla przyszłych olimpijczyków”, Siedmioróg, (od 2011 r.)
  • Michałowska, „Zagadki logiczne do utraty tchu”, Siedmioróg, Wrocław 2002
  • Bobiński, P. Nodzyński, M. Uscki "Koło matematyczne w szkole podstawowej" - Wydawnictwo Aksjomat, Toruń (od 2008 r.).
  • Obowiązujące podręczniki i zbiory zadań różnych wydawnictw